تاریخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

جمهوري اسلامي ايران شده بود را مي‌توان يكي از اين موفقيت‌ها برشمرد. بازتاب‌ها، تحليل‌ها، تفسيرهاي خبري از يك طرف و واكنش مقامات سياسي و نظامي امريكا نسبت به اين واقعه از طرف ديگر، نشان دهنده ارزشمندي آن چيزي بود كه ايران شكار كرده بود. رئيس‌جمهور امريكا در حالي كه كشورش طي ۳۳ سال گذشته اموال و دارايي‌ها و همچنين تجهيزات نظامي خريداري شده از سوي ايران را بلوكه كرده، اين موضوع برايش آنچنان مهم بود كه از مقامات ايراني با خواهش درخواست كرد هواپيماي جاسوسي به امريكا عودت داده شود! طرح چنين درخواستي كه سوژه رقباي انتخاباتي باراك اوباما گرديد، از روي انفعال و از سر استيصال و به خاطر شوك ناگهاني بود كه به رئيس‌جمهور امريكا وارد شده بود. واكنش مقام‌هاي سياسي و نظامي امريكا و ديگر متحدين راهبردي اين كشور، نشان دهنده نگراني‌هاي جدي آنان نسبت به حادثه بود. سه دليل اصلي نگراني‌هاي آنان عبارت بودند از:
۱-آسيب‌پذيري و نفوذپذيري سيستم‌هاي فوق مدرن و پيشرفته آنان در حوزه‌هاي راهبردي
۲- توانمندي‌ها و قدرت نفوذ ايران در سيستم‌هاي امريكا از طريق جنگ الكترونيك
۳- بازخواني اطلاعات اين هواپيماي بسيار پيشرفته، تسلط بر فناوري‌هاي به كار رفته در آن و ساخت نمونه‌هاي مشابه از سوي ايران.
از ميان دلايل سه گانه كه سبب نگراني‌هاي امريكا شده بود، موضوع سوم از اهميت بيشتري برخوردار بود. انحصاري بودن اين فناوري براي امريكا و حتي دست‌نيافتن رقباي راهبردي اين كشور در مسائل نظامي از قبيل روسيه و چين به اين فناوري، امريكا را به شدت نگران ساخت كه اگر ايراني‌ها به صورت مستقل يا مشترك با ديگران، به بازخواني اطلاعات و تسلط بر فناوري پيشرفته اين هواپيما دسترسي پيدا كنند، انحصار امريكا بر اين دانش و فناوري پايان خواهد يافت.
اخبار منتشره در ابتداي سال ۱۳۹۱ در اين خصوص، نشان مي‌دهد كه سال ۱۳۹۱ نيز در امتداد سال ۱۳۹۰، سال موفقيت‌هاي بيشتر براي جمهوري اسلامي خواهد بود.
سردار حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه در توضيحاتي به بخشي از موفقيت‌هاي سپاه اشاره كرده و مي‌گويد:«اطلاعات بسيار مهمي از اين سيستم به دست آورده‌ايم و سيستم را هم ريكاوري كرده‌ايم.» براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، نيروي هوافضاي سپاه از ساخت نمونه پهپاد جاسوسي RQ۱۷۰ خبر داده و بر اين اساس مي‌توان گفت به زودي اين نمونه پس از مراحل تست، وارد مرحله خط توليد مي‌شود. موفقيت كارشناسان ايراني در اين امر كه ديگران آن را يا غيرممكن دانسته و يا امكان آن را نيازمند به يك زمان بسيار طولاني مي‌دانستند، به خاطر قابليت، توانمندي‌ها و پيشرفت‌هاي بالفعل پيشين در همين عرصه است. مسئولان سياسي و فرماندهان نظامي در ايران اسلامي بارها اعلام كرده‌اند قابليت‌ها و توانمندي‌هاي نظامي و دفاعي كشورمان بسيار بيشتر از آن چيزي است كه امكان نمايش دارد. در رزمايش‌هاي نظامي ارتش و سپاه تا به امروز، بخشي از اين توانمندي‌ها به نمايش درآمده و بخشي ديگر به ملاحظاتي كه هر كشور در حوزه‌هاي امنيتي و راهبردي دارد، آشكار نشده است. بيان اين جمله از سوي حضرت امام خامنه‌اي به عنوان فرمانده معظم كل قوا كه فرمودند:«پاسخ دشمن را در همان سطحي كه به ما حمله شود خواهيم داد»، ناظر بر همين توانمندي‌هاي دفاعي و نظامي است. ايران اسلامي همواره به صلح و ثبات انديشيده و نه جنگ طلب بوده و نه از جنگ استقبال نموده، لكن همواره اين پيام را به همگان داده كه در دفاع از خود در برابر هر تهديد و تهاجمي، لحظه‌اي درنگ نخواهد كرد. به حول و قوه الهي و در پرتو عمل به آيه شريفه قرآن كه حضرت حق خطاب به مسلمانان فرموده: «واعدوالهم ماستعطعم من قوه»، امروز جمهوري اسلامي و ملت ايران در كنار انگيزه‌هاي پاك و اراده‌هاي استوار و خلل‌ناپذير در امر دفاع از خود در برابر هر نوع تجاوزي، قادر به امر دفاع بوده و هر آنچه را كه براي دفاع و مقابله با دشمن لازم است در اختيار دارد. خداوند طي ۳۰‌سال گذشته همواره اين ملت را ياري كرده و به پيش برده و در پرتو تلاشش، مجهز نموده به آنچه نياز دارد و دستاورد مورد اشاره در ا‌ين نوشتار، در همين راستا مي‌باشد.

منبع:جوان



|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: اخبار , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید